PALAU DE LA MÚSICA CATALANA


ÒPERA POPULAR DE BARCELONA


6 ABRIL 2023 - Òpera semiescenifada

Aquesta Flauta Màgica vol ser un humil homenatge a totes les companyies líriques que van recórrer els camins del món, amb amor.


Barcelona, octubre 1960, Palau de la Música, tres quarts de quatre de la tarda. Els artistes de La Catalana, -humil companyia de repertori líric, fa hores que esperenamb excitat neguit l'arribada de Néstor Ortiz, el joveníssim tenor que fa de Tamino. El cònsol d'Àustria i els membres del jurat esperen a la platea impacients perquèhan de seleccionar una companyia estrangera per representar La Flauta Màgica al Festival de Salzburg —com a excentricitat, òbviament—. La situació, ja prou crítica, s'agreuja per moments. Ricardito Malecanta, fill natural de la propietària de la companyia —soprano de coloratura amargada que fa de reina de la nit— s'ofereix com a solució. Constrenyit habitualment al paper Monostatos, —com a mal menor donada la seva notòria incapacitat per al cant — el taimat Malecanta vol aprofitar la incompareixença del tenor per mirar de prosperar. Desesperats els cantants s'estiren els cabells, però ja el "maestro" s'afanya a atacar el primer compàs, resignat.


L'espectacle ha de continuar... Tanmateix... quan el Laureano ha de tirar-se a cantar... davant la sorpresa general... al fons de la sala se sent una veu meravellosa, com la de serafí més bell del cel...-Zu Hilfe! Zu Hilfe! Sonst bin ich verloren... És Néstor, que, al final, gràcies a Mozart ha pogut agafar el primer tren... Tot està salvat?... No!


Un flatulent regidor mediocre i greixós —el mateix que va equivocar Néstor de tren, perquè no arribés a temps— ha parat tot de trampes per fer que la funció surti malament, però... Mozart tornarà a baixar del cel per defensar la bondat: aquesta és la lliçó simple de La Flauta Màgica: el bé sempre triomfa sobre el mal.

  • EQUIP ARTÍSTIC I TÈCNIC

    LA FLAUTA MÀGICA

    Música de Wolfgang Amadeus Mozart

    Llibret d’Emanuel Schikaneder


    Orquestra de Cambra Terrassa 48

    dirigida per Josep Miquel Mindan

    Posada en escena Jaume Villanueva

    Disseny de vestuari Montse Miralles

    Coreografia Roberth Aramburo, Gloria Llevat

    Il·luminació Claudi Palomino

    Vestuari i utilleria Anaïs Roca

    Caracterització Laura Liñán, Roger Grinyó, Mary Cortes

    Assitent de direcció Blanca Díez Arias, Pau Sintes

    Regidoria Álvaro Durán, Juliana Tauber, Esther Mauri

    Directora de producció Marina Negre


    Violí concertino Quim Térmens

    Mestre del cor Eric Varas


    Luminotècnia IMESDE

    Vestuari i atrezzo Rafató Teatre

    Traductor Jordi Monfort

    Fotografia, i vídeo Asimètric films, Biel_fpv, Octavi Brull, Anna Martínez, Bernat Arcusa, Laia Guilabert

    Comunicació Jeloudoli


    La flauta màgica, una creació filharmònica d’O.P.D.B

    OPERA POPULAR DE BARCELONA

    Administradora artística general Cristina Raventós

    Direcció artística Eric Varas

    Director artístic adjunt Jaume Villanueva

    Patrons fundadors d’honor

    Josep Arias Velasco, Xavier Biel i Jordi Ribera Bergós


    Amb la col·laboració dels i les alumnes del Conservatori Professional de Dansa de l'Institut del Teatre


    Figuració programa i cartell  Sergi Espina


  • REPARTIMENT

    Pamina Laura Gibert

    Tamino Facundo Muñoz

    Papageno Joan G. Gomà

    Papagena Imma Masramon

    Sarastro Danil Sayfullin

    Reina de la Nit Alba Martinez Nieto

    Monostatos Ángel Baile

    Dama 1 Gisela Villamayor 

    Dama 2 Kimhiyo Nakako

    Dama 3 Maria Batlle 

    Àngel 1 Victorina Pérez 

    Àngel 2 Marie Laurie Butty

    Àngel 3 Grissel Ruiz 

    Guardià 1 Adrià Mas

    Guardià 2 / Sprecher Lluís Vergés 

    Esclau 1 José Luis González

    Esclau 2 Germán Casetti


    Cor

    Sopranos:

    Victorina Pérez, Ayelén Seras, Gabriela Schurrer,

    Mezzosopranos:

    Grissel Ruiz, Sara García, Juhee Nam,

    Nadia Ruseva, Marta Mateu

    Tenors:

    Adrià Mas,  Roger Vicens, Albert Valero,

    Jose Luís González 

    Baixos:

    Lluis Vergés, Carles Salmons, Alejandro Chelet,

    Germán Casetti


    Los chicos de Mariemmna

    Guillem Calderón, Sofia Lasheras, Daniela Martín


    Els Samurais

    Pau Aymerich, Jan López, Ekaitz Villar


    Piccoli papageni e papegene

    Queralt Balsera

    Queralt Moriño

    Leonardo Manzano

    Nicolás Manzano

    Aira Belmonte

    Amneris Belmonte

    Maria Capell

    Eily Quintas

    Magdalena Querol

    Berta Garcia 

    Dana Poveda

    Bastian Muñoz



    Personajes ficció Cia. La Catalana

    Néstor Ortiz Facundo Muñoz

    Amparo Valle, Alba Martinez Nieto

    Malecanta, Ángel Baile

    Bebé,  Marina Durán


    Guest stars

    Osito Teddy

    Drag Pong Xhoh


    Amb la col·laboració dels i les alumnes del Conservatori Professional de Dansa de l'Institut del Teatre


    Figuració programa i cartell Sergi Espina

  • ARGUMENT

    Fomentant el propòsit de superació, ponderació i modèstia que magnifica el llibret, la metàfora escènica vol establir una analogia entre les trampes que ha de salvar el jove tenor Nèstor Ortiz per obrir-se camí en el procel·lós univers que envolta l'òpera, i les proves que supera Tamino en l'acció original. Si deixéssim La flauta màgica en mans d'una humil companyia lírica itinerant —com ara La Catalana — podria passar qualsevol cosa. El fet més inversemblant. Fins i tot, podria ser, que sortís bé la funció per capricis del destí...


    L'espectacle està a punt de començar. Darrere de l'imaginari teló, els músics i alguns cantants, afinen i es preparen, l'assaig general està a punt de començar. D'altres, però, no poden evitar determinat neguit. El regidor corre amunt i avall angoixat, consulta amb donya (Dame) Amparo Valle, empresària i prima donna de la companyia que, pendent del seu martini, l'ignora impertèrrita. La companyia està esverada. La funció està a punt de començar i ningú sap on és en Néstor Ortiz, el jove tenor que canta el paper de Tamino. Fa sis hores que l'esperen! Tothom està nerviós! 


    No, tothom, no! En Malecanta, està content. Exultant. Fill natural de donya (Dame) Amparo i (és un suposar, però això diu ella) del famós i elegant baríton milanès Giorgio Sancanaro (el ben plantat) que l'ha prohibit fer servir el seu cognom. Malecanta, està dolgut amb el món i sap que ja s'està fent gran (encara que la seva mare l'obligui a vestir-se de nen, mirant d'ocultar la seva edat). Aquesta és l'oportunitat que ha estat esperant per fer explotar el seu incomprès talent vocal. Vol apoderar-se del paper de Tamino per demostrar a tothom qui és i com es canta de veritat.


    Corre la brama que, conxorxat amb el regidor, Malecanta ha equivocat l'horari dels bitllets per tal que Néstor Ortiz perdés el tren i no arribés a temps de fer la funció. Però deixem-nos de suposicions i tornem al present —tan candent— d'aquest conte ideal. L'orquestra interpreta el preludi. Malecanta, vestit ja de Tamino, al centre de l'escena com ha somniat, espera que s'aixequi el teló per demostrar al públic, a la seva mare el que és cantar "cantar". S'alça el teló. Però quan arriba el moment tan cobejat, quan la seva boca està a punt d'articular, una veu de timbre clar, flexible i fresca, flamant i ofanosa, amb la bellesa precisa per distingir un àngel d'un tenor, es projecta des del fons de la platea, l'arxifamós Zu Hilfe! Zu Hilfe! Sonst bin ich verloren que inicia a l'ària.


    Sí, senyores i senyors; efectivament, dames i cavallers! És el timbre lluminós, de vibracions diàfanes i textura resplendent i cristal·lina de Nèstor Ortiz. L'humil tenor de veu esmaltada i arrodonida amb la brillantor d'un diamant polit. A partir d'aquí, és d'obligat compliment cenyir-se al llibret que Mozart va divinitzar. Sou lliures d'esbrinar, de la humil acció que us mostrem, la llegenda que us agradaria somniar. Us preguem que sigueu benèvols amb els errors d'aquests pobres artistes ambulants i que supliu amb bondat les llacunes que no hem sabut emplenar. Tres Dames, al servei de la Reina de la Nit, salven el príncep Tamino del fill de la mestressa de la companyia que vol arrabassar-li el paper. Tres nens de la companyia, ajudats pel Drac Pong Xhoh i els Quatre Samurais —esperits lluminosos que habiten els escenaris, es preparen per ajudar Tamino. 


    Quan parteixen les Tres Dames, per portar noves a la reina de la Nit i explicar-li el que ha passat, apareix el caçador d'ocells Papageno, que presumeix davant Tamino d'haver estat l'heroi que va matar la criatura monstruosa que el perseguia. En tornar, després de reconvenir Papageno per la seva exagerada mendacitat, les dames mostren a Tamino un retrat de Pamina, la filla de la reina. Segons elles, Pamina ha estat capturada i esclavitzada pel malvat Sarastro que la manté segrestada al seu temple del mal. Tamino veu el retrat i s'enamora de la noia immediatament. La Reina de la Nit, que apareix enmig d'un esclat de trons, parla amb Tamino sobre la pèrdua de la seva filla i li ordena rescatar-la. Per protegir-los duran la missió, les Tres Dames lliuren una flauta màgica a Tamino i un carilló amb campanetes de plata a Papageno. Les Tres Dames invoquen Tres Àngels perquè els guiïn i els mostrin el camí. Monostatos, esclau de Sarastro, assetja Pamina. Papageno els sorprén i espanta Monostatos. Quan queden sols, el caçador d'ocells, confessa a Pamina que Tamino l'estima i que vindrà a rescatar-la. 


    Els Tres Àngels condueixen Tamino al temple de Sarastro. un cop allà, Tamino descobreix, a través d'un Summe Sacerdot, que qui obra amb malícia, la dolenta, és la Reina i que Sarastro és bo. Després que el Sacerdot li assegura que Pamina està fora de perill, Tamino fa sonar la flauta per encantar els Animals Salvatges que l'amenacen. Sent el so del flabiol de Papageno i el segueix. Monostatos i els seus esclaus empaiten Papageno i Pamina: quan estàn a punt d'agafar-los, el so de les campanetes màgiques del carilló de Papageno els deté. A continuació, el poble rep triomfalment a Sarastro que apareix en escena. Entra Monostatos portant Tamino presoner entre dos guàrdies, però Sarastro descobreix l'engany i el castiga. Abans d'acabar l'acte, promet que alliberarà Pamina en el moment oportú.



    El segon acte comença amb una invocació de Sarastro i els Germans demanant als déus que atorguin a Pamina i a Tamino el do de la saviesa, que els facin forts en el perill i que els dotin paciència. Pamina veu fugaçment Tamino, que entra al temple amb Papageno. Sarastro indica als Sacerdots que Tamino haurà de sotmetre's als ritus d'iniciació. Monostatos intenta besar Pamina mentre dorm, però s'atura davant la sobtada aparició de la Reina de la Nit. La Reina lliura una daga a la seva filla i li ordena assassinar Sarastro. Pamina es desespera. Sarastro la consola dient-li que ell no té cap afany de venjar-se. Un Sacerdot recorda a Tamino i Papageno l'impediment


    de parlar i menjar a l'interior del Temple, però Papageno desobeeix immediatament en acceptar un got d'aigua d'una coqueta Anciana que desapareix, misteriosament, quan l'ocellaire li pregunta el seu nom. Els Tres Àngels guien a Tamino la resta del viatge i urgeixen a Papageno a romandre callat. Tamino no diu ni una paraula, ni tan sols davant els precs de Pamina quan li confessa els seus sentiments. En confondre aquest silenci amb fredor, Pamina queda desconsolada. 


    Els Sacerdots assenyalen que Tamino ha de superar dues proves més per completar la iniciació. Papageno, que ha desistit d'unir-se a la germandat, i que anhela desesperadament una dona, decideix conformar-se, finalment, amb la coqueta anciana. Quan Papageno jura ser-li fidel, l'anciana es transforma en una jove i bella Papagena que desapareix a l'instant. Pamina retroba Tamino i enfronten junts les proves d'aigua i foc amb la protecció de la flauta màgica. Papageno, que continua desolat perquè no troba Papagena, la seva futura dona, intenta penjar-se d'un arbre per llevar-se la vida. Apareixen els Tres Àngels, li recorden que trobarà la veritable felicitat tocant les campanetes màgiques del carilló, i el salven, perquè … Quan toca les campanetes del carilló apareix Papagena bellíssima i radiant. La parella comença a fer plans per formar una família. Emparats per la foscor, la Reina de la Nit, totes tres dames al seu servei i el pèrfid Monostatos (interpretat, recordem, per l'intrigant Malecanta que vol venjar-se del tenor) ataquen el temple, però la llum del sol els sorprèn i són derrotats i bandejats per sempre. Sarastro atorga la seva benedicció a Pamina i Tamino. Tots junts celebren el triomf del coratge, la virtut i la saviesa. I vet aquí un gat, i vet aquí un gos, i vet aquí un conte que ja s'ha fos.

  • RESUM SINOPSI ORIGINAL

    Una serp gegant persegueix el príncep Tamino, que es desmaia de la por. Mentre el jove està inconscient. Tres dames al servei de la Reina de la Nit maten la serp i, després, s'afanyen a anar a comunicar a la seva senyora l'arribada de Tamino al reialme de Sarastro. 

    El caçador d'ocells Papageno arriba al lloc i assegura que ell va matar la serp. En tornar, les dames mostren a Tamino un retrat de Pamina, la filla de la reina, que ha estat capturada pel malvat fetiller Sarastro.

    Tamino se n'enamora a primera vista. La reina encarrega a Tamino la missió de rescatar Pamina.

    El príncep rep una flauta màgica i Papageno, unes campanetes encantades. Tres Àngels guiaran el duo en la seva valerosa gesta. 

    Un cop al temple de Sarastro, Tamino no triga a descobrir que qui obra amb malícia és la reina, no Sarastro. Sarastro promet alliberar Pamina si Tamino supera una sèrie de proves. Juntament amb Papageno, el príncep se sotmet a les proves. 

    Mentrestant, la Reina de la Nit irromp al temple, lliura una daga a Pamina i insisteix que la jove mati Sarastro. Poc després Papageno perd la concentració a la primera prova, una anciana se li acosta i coqueteja amb ell. Encara que preferiria una unió que li fes el pes, Papageno jura ser fidel. En aquell moment, l'anciana es transforma en la bellíssima Papagena, que desapareix a l'instant. 

    Tamino continua les proves de la mà de Pamina. Junts, amb la màgica ajuda de La flauta màgica els dos joves aconsegueixen superar les proves del foc i aigua. La justícia fa triomfar la llum sobre la tenebra i, finalment, la Reina de la Nit i els seus Servents són derrotats. Tamino, Pamina, Papageno, Papagena, Sarastro i tota la gent de bona voluntat celebren junts el triomf de la virtut sobre la maldat.



  • LA FLAUTA MÀGICA, UNA ÒPERA POPULAR.

    La companyia del Freihaus-Theater auf der Wieden de Viena, una història de La flauta màgica; el perquè de tot plegat.


    Aparentment similar a les sarsueles i operetes, molt sovint inclinat a la farsa, intercalant peces cantades i diàlegs parlats, el Singspiel, viu el seu màxim d'esplendor durant els segles XVIII i XIX, quan és considerat el gènere d'òpera popular antonomàstic d'Àustria i d'Alemanya i el seu ascendent entre el públic, de tota mena i condició, no té rival. Tradicionalment, el Singspiel incorpora a la trama elements màgics o històries populars. Resultat d'una ambigua amalgama de diversos contes, llegendes i romanços que, per a confegir el llibret, adaptà Emanuel Schikaneder a les heterogènies característiques dels artistes que formaven la seva troupe, Die Zauberflöte, La flauta màgica, és considerada el seu màxim exponent i, potser, l'ascendent més directe del teatre musical.


    Com era habitual, gairebé tots els cantants, els músics i els artistes que intervingueren des dels primers assaigs en la creació de La flauta màgica, s'associen en filharmònica unió entorn del polifacètic autor i baríton Enmanuel Schikaneder, empresari del Freihaus-Theater auf der Wieden de Viena on s'estrena la funció. A tots ells els vincula la sincera veneració que professen a la innegable grandesa del noble compositor. Tothom és amic, tothom es coneix. S'ajuden, milloren plegats. Prosperen junts artísticament. Comparteixen la passió per un ofici que és l'essència vital que justifica l'entrega de tota una vida. Fruit d'aquest coneixement recíprocament compartit, d'aquesta gran coneixença que procura l'amistat entre semblants, Mozart fa brillar, a la partitura, les millors aptituds, la virtut i el talent de cada un dels músics i dels cantants. Al seu costat, embolcallant la música amb l'escena, els efectes i el dramatisme i la comicitat, el llibretista Schikaneder nodreix els personatges del llibret incorporant les millors facetes interpretatives, treien profit de característiques físiques i personals dels cantants; ha decidit explotar al màxim les possibilitats infinites que ofereix la innovadora tramoia el Freihaus, en les funcions de La flauta. Aquesta exhibició els farà destacar entre la competència i atraure tot el públic que acut als teatres de Viena. Té dos prodigis al seu abast; Mozart i una màquina de teatre que crea miracles; que fabrica, apujant i abaixant telons, prodigiosos trucs de màgia inversemblants que deixaran atònits als espectadors l'escenari del Freihaus.


    —Mozart i la màgia deixaran el públic bocabadat. —Va pensar Schikaneder.


    I la va encertar

    Per estructurar l'argument de La flauta màgica, el llibretista s'inspira fonamentalment en un tractat sobre el misteriós Egipte escrit per Ignaz von Born, el maçó més destacat de Viena, llavors; per dotar d'ànima i color les accions, afusella un recull de contes titulat Dschinnistan que publica el poeta Christoph Martin Wieland 1786. Principalment, plagia del conte Der Korb i Lulu oder die Zauberflöte, que narra la història del príncep Lulu que, per encàrrec d'una Fada bondadosa, s'embarca a la recerca d'una bellíssima princesa capturada per un vil bruixot. Abans de posar-se en camí, però, en acomiadar-lo, la lluminosa fada fa entrega a l'intrèpid jove d'una flauta màgica que l'ajudarà a rescatar la jove donzella. A més d'incorporar aquests contes i llegendes, Schikaneder s'inspira en diversos elements del teatre popular vienès que, a les funcions, incloïa màgia, humor banal, misteri, proeses espectaculars i lliçons de moralitat. D'altra banda,  la tradició teatral vienesa va ajudar a modelar el personatge de Papageno, basat en la típica figura del «Hanswurst»; un nom que, literalment traduït de l'alemany, significa Joan Salsitxa i que comunament s'utilitza per referir-se a un pelacanyes. Decididament arlequinesc, el personatge caracteritza un home astut i groller que genera determinada comicitat en deixar-se emportar pels seus instints més primaris. La flauta màgica el Die Zauberflöte s'estrena el 30 de setembre 1791 a Freihaus-Theater auf der Wieden: Schikaneder, que interpreta Papageno, dirigeix l’escena. Mozart condueix l'òpera. L’èxit és immediat. Les funcions aconsegueixen reunir a un públic variat, pertanyent a les diverses classes socials de Viena. La companyia ofereix 20 funcions, només al primer mes. 


    Mozart emmalalteix el 22 de novembre, i mor el 5 de desembre de 1791 a causa d’unes febres reumàtiques.

  • ÒPERA POPULAR DE BARCELONA AL PALAU DE LA MÚSICA CATALANA,

    Una història de La flauta mells ho peenàgica; el perquè de tot plegat.

    La véritable pierre de touche de l'esprit est l'impromptu.

    Molière


    Sovint es fa indispensable, per emprendre amb determinat criteri una humil operació teatral, desentrellar les evidències ocultes que donen sentit a qualsevol estructura teatral i que justifiquen, en molts casos, des de la caracterologia d'un personatge a la més insignificant mutació d'escena de la tramoia per fer que baixin i pugin els telons provocant un canvi de decorat.

    A part de la influència del públic i de la dotació econòmica, elements preponderants en el desenvolupament formal de l'espectacle a tractar, existeixen altres dos factors conjunturals que han estructurat categòricament l'articulació teatral d'aquesta Flauta màgica que us oferim avui al Palau i que ens proposem argumentar.

    El primer determinant pertany a la reciprocitat, a la correspondència entre els artistes que hi intervenen en el període de creació, al valor adquirit pels vincles que s'estableixen. Des de temps ancestrals, les companyies musicals han estat constituïdes per grups d'artistes units per fortíssims vincles d'amistat, sentimentals, passionals, artístics o familiars. Aplicat aquest supòsit a la gestació primigènia de La flauta màgica; un cop

    descoberta —de manera purament especulativa— aquesta concordança entre Mozart, Schikaneder, i els altres artistes participants, hom pot deduir la raó de cada escena i establir el perquè de tot plegat. La unió d'interessos i sentiments que va propiciar la creació es va establir al voltant d'un propòsit i d'un lideratge que, dinamitzant solidàriament les virtuts de tots els implicats, simbolitzava el model de valors que volia esgrimir el clan per vèncer la competència i superar-se. Aquesta conjectura ens permet manifestar que La flauta màgica es va crear, escriure i compondre —en part—amb la intenció d'exhibir el virtuosisme dels membres de la «família» per treure a l'escena el millor de cadascú dels integrants de la «truope de comediants i gossos

    savis que, potser no són els millors, però són els millors que tenim». Continuant amb les hipòtesis circumstancials, hom observa que, si Mozart sempre va ser el Déu creador que dormia a part, Schikaneder s'articula com al líder que, a l'ombra, cosint a mà, obtenint el millor de cadascú, ordeix el tramat teatral del musical més sorprenent de tots els temps. La flauta màgica està feta a la mida d'un determinat grup d'artistes amics i familiars que es coneixen profundament; que s'estimen o que es detesten, però que romanen units pel grau altíssim d'amor que professen pel seu ofici i per un objectiu general comú. El segon factor del tractat—determinant per a la concepció de l'espectacle— correspon a la composició arquitectònica i dimensional de l'espai, a la maquinària als medis tècnics que ens brinda l'escenari per gestar la funció; a la importància del teatre en definitiva. Ben sovint, el neguit de complaure les ànsies d'emoció del públic ha estat estímul essencial per als grans aventurers de l'espectacle. Astut empresari, «gran Maestre» de tots els àmbits de l'orquestra i de l'escena, explotant al límit tots els medis tècnics i humans de què disposa, amb La flauta màgica, Emanuel Schikaneder compon un espectacle —fet a la mida de les enormes possibilitats del seu escenari i de la seva troupe— que estimula el desig d'un públic vehement i àvid d'emocions, de novetats; un èxit que continua perpetuant-se als grans teatres del món dos-cents trenta-dos anys després d'haver-se estrenat.

    Inicialment creada, doncs, per a l'exhibició virtuosa de la tramoia, l'estructura compositiva de les estampes escèniques originals de La flauta màgica, se sustenta estructuralment en les infinites possibilitats que brinda la maquinària teatral del Freihaus-Theater auf der Wieden. A través de canvis imperceptibles de decorat, de telons que pujaven i baixaven en un sospir, de trapes que s'obrien per empassar-se els personatges en un instant, l'escenari del teatre podia dotar, qualsevol muntatge, d'una gran espectacularitat. Precursor dels poliorames —tan del gust de la Gran compañía de grandes espectáculos Rambal—inherent als Pastorets i a les revistes picants d'El Molino, el joc escènic que proposa el llibret de La flauta màgica deu ser el que comporta, segurament, la utilització de més tramoia, parafernàlia i dispositius teatrals de tots els temps.

    Adaptar La flauta màgica a l'amfiteatre convencional d'un auditori, sense poder recórrer a «l'efectisme» de la maquinària teatral del XVIII, implica retrocedir tècnicament quatre cents anys i adoptar l'austeritat funcional d'un corral de comèdies o del Globe Theater Shakespearià de la que, precisament, el teatre Barroc havia desertat manifestament. En una solució que, aparentment primaria, entranya una gran dificultat, l'aparatosa mecànica dels més de cent moviments de tramoia que precisaria l'espectacle per plasmar les mutacions descrites a les acotacions, s'ha circumscrit als trànsits, d'entrades i sortides, que permet la succinta dinàmica escènica del Palau on ha quedat reduïda tota l'acció. Aquesta litúrgia de la humilitat comportava eludir el capciós sofisma cerimonial pseudoreligiós tant recurrent en determinada dialèctica sobre La flauta màgica. I és justament aquest funcionalisme tan succint el que estableix un sentiment recíproc d'innocència compartida, el que uneix públic i cantants integrant-los amablement, com un tot, en un espectacle profundament humà. I és l'adveniment d'aquests ritus inapel·lable i fortuït — la litúrgia assequible de l'humil — el que condiciona la imaginació a la subtil ucronia d'aquest conte, imprecís com un déjà-vu.

    Aquesta litúrgia de la humilitat comportava eludir el capciós sofisma cerimonial pseudoreligiós tant recurrent en determinada dialèctica sobre La flauta màgica. Recuperar la catarsi a partir de la innocència que implica el déjà-vu imprecís del conte, és l'objectiu fonamental d'una mise en scène que — a mig camí entre la litúrgia i la xirigota coral carnavalesca— es refugia en l'amabilitat fàcil de l'heterogeni, en l'aplicació sistemàtica de determinat esperpent conciliar. Aquesta és la innocent resolució que proposa el director, d'acord amb la humil composició de l'escena. Qualsevol utopia pot resultar empírica en l'argumentació de la quimera teatral. En aquest cas, el virtuosisme dels artistes es rendeix a la teatralitat més emfàtica per recuperar l'amable, bonhomiós i càndid amateurisme que impregnava les funcions de les companyies líriques que, solcant intransitables camins, portaven el seu art fins als més recòndits teatres del món. Inclinar-se per la farsa, per més inquietant que pugui resultar, és l'eventual anacronisme que hem trobat per brindar-vos el paradigma moral d'aquesta innocent, humana, propera, estimada i humil Flauta màgica cosida a mà.

     

    Jordi Ribera (P.H.) 

    .

  • ERIC VARAS - Director artístic

    Èric Varas cursa el Grau Professional de Piano al Conservatori Municipal de Música de Barcelona sota el mestratge de Maria Rosa Ribas i Jordi Vilaprinyó i en acabar rep la Menció d’Honor per la seva trajectòria. A continuació entra a l’ESMuC on obté el Títol Superior de Piano de la mà de Jean François Dichamp. Posteriorment, s’inicia en la direcció orquestral al Conservatori de la ciutat de Viena (MUK) amb el professor Andreas Stoehr, amb qui segueix rebent ensenyances actualment. El seu interès pel repertori vocal el porta a estudiar amb Alan Branch i Francisco Poyato i a rebre classes de Matthias Goerne, Fiorenza Cedolins, Ermonela Jaho, Josep Surinyac, Malcolm Martineau, SimonLepper, Wolfram Rieger i Julius Drake.

    Com a pianista ha actuat dins de la programació de festivals com el Life Victoria (Tast de Lied, Life NewArtists i Life Piano), la Schubertíada Vilabertran (II Acadèmia de la Schubertíada), el Festival de Royaumont i el Festival de Torroella de Montgrí (Fringe) i ho ha fet en sales com el Gran Teatre del Liceu, el Cercle del Liceu, el Foyer del Gran Teatre del Liceu, l’Auditori Eduard Toldrà, la Sala Alícia de Larrocha de l’Auditori de Barcelona, l’Abbaye de Royaumont de París i el Schlosstheater Schönbrunn de Viena, entre d’altres, col·laborant amb cantants com Adriana González, Marina Viotti, Mercedes Gancedo, Pau Armengol, Ulrike Haller, Violeta Alarcón, Lluís Calvet i Jan Antem.

    Al llarg dels últims anys, comença a assistir diferents agrupacions instrumentals i corals, destacant la seva feina com a assistent de Miguel Ángel Arqued per al Cor Intermezzo i de Xavier Sans per al Cor Fòrum Vocal. Actualment, combina els seus compromisos laborals com a pianista, clavecinista i assistent amb la docència al Conservatori Superior de Música del Liceu i amb la direcció de la Coral Mixta d’Igualada.

  • JAUME VILLANUEVA - Posada en escena

    Llicenciat en interpretació per l'Institut del Teatre de Barcelona, és director i autor teatral; actor, ajustador i director de doblatge; i director i guionista de ràdio i televisió.

    Debuta en la direcció el 1982 amb Zoo Story, d'Edward Albee, traduït per Terenci Moix. Aquest mateix any va guanyar el premi Adrià Gual al millor projecte de direcció per La desaparició de Wendy, de Josep M. Benet i Jornet; protagonitzada per Martí Galindo i Loles León, un gran èxit de públic i crítica a Madrid i a Barcelona. Incapaç de plantejar qualsevol estratègia mercenària que el faci creixer, només dirigeix quan se sent íntimament implicat en les obres que l'apassionen. Amor a mitges, d'Allan Aikbourn; El supervivent, de Manuel Vázquez Montalbán; La veu humana, de Jean Cocteau; Carpa Barcelona (que dirigeix obligat per Mario Gas per a l'Olimpíada Cultural); Tirant lo Blanc; 1789, La Revolució, per a Catalunya Ràdio, són algunes de les seves produccions més personals.

    El 2005, gràcies a la inoblidable amistat de J. Arias Velasco, funda Octubre Teatral, potser l'etapa més brillant de la seva controvertida carrera teatral. Con Belisa, de Federico G. Lorca, que dedica a Hermann Bonnin (inoblidable mentor estimat) el fa mereixedor de ser nominat com a millor director visitant per l'Association of Entertainment Critics of New York (ACE); després d'una aclamada gira nacional i una brillant temporada al Teatro Español, l'obra realitza una extensa gira internacional; cal destacar l'extraordinària acollida als teatres d'Estats Units i Mèxic, on va inaugurar el Festival Cervantino. El llanto, un altre Lorca representat en teatres tan emblemàtics com The Carnival de Miami, La Barraca de Lisboa, el Teatre Poliorama de Barcelona, o el Teatro Español de Madrid on va fer una brillant temporada; aclamat unànimement pel públic i la crítica internacional ha estat finalista als premis Max (2009 i 2010). 

    La Vampira del Raval de Josep Arias Velasco amb música de Albert Guinovart, uns dels espectacles més estimats pel públic de Barcelona, va obtenir cinc Premis Butaca y un Max a la millor composició musical. Romance de Curro el Palmo, concebut a partir de la cançó de Serrat; retrat de la Barcelona xarnega immigrant és el seu espectacle més inusual: estrenat al Festival Grec de Barcelona, amb Nacho Blanco, Quiqui Morente iAntonio Canales, considerat, entre els experts, un dels millors musicals flamencs de tots els temps, tanca, per ara, el periple Octubre Teatral. Torna a la realitat amb Abans de l'estrena, que escriu a petició de Ferran Rañé; malgrat l'extraordinària acollida aconseguida a Vic Ciutat Cultural on s'estrena, passa totalment desapercebut a Barcelona, la seva ciutat.

  • JOSEP MIQUEL MINDÁN-Director Orquestra

    Josep Miquel Mindán Seuba, nascut a Igualada el 28 d’octubre de 1983, inicià els seus estudis musicals a l’Escola de Música d’Igualada a l’edat de cinc anys. Posteriorment, realitzà una diplomatura com a mestre especialitzat en educació musical a la UAB. Ha estudiat direcció coral a l’ESMUC. En aquest període ha treballat amb: Mireia Barrera, Josep Vila i Johan Duijck. L’any 2008 inicia els estudis de direcció al Wien Konservatorium Privatuniversität de Viena on ha treballat amb Georg Mark, David Aronson i Guido Mancusi. Completà la seva formació amb Masterclass de Pierre Cao, Jordi Mora, Antoni Ros Marbà, Alexander Joel i Manuel Hernàndez Silva.

    Ha estat director de cor per a les produccions: Le Nozze di Figaro 2008, Die Zauberflöte 2009, Suor Angelica 2010 i Dialogue des Carmélites 2011. La clausura dels seus estudis a Viena es realitzà el 14 de maig de 2012 amb un concert a la Radiokulturhaus amb l’orquestra Slowakische Philarmonie on obtingué les màximes qualificacions.

    Ha dirigit, entre d’altres l’Orquestra Simfònica del Vallès, l’Orquestra Ciudad de Elche, l’Orquestra del Wien Konservatorium Privatuniversität, la Slowakische Philarmonie, l’Orquestra de Girona, la Wiener Tonkunstvereinigung, el Neues Atelier Wien, l’Orquestra del Reial Cercle Artístic de Barcelona, la Camerata Eduard Toldrà, l’Orquestra Terrassa 48 i l’ OTEM (Orquestra Terres de Marca) amb la qual manté una estreta relació professional. En el camp coral ha dirigit el Wiener Kammerchor en qualitat d’assistent, el Cor Anton Bruckner de Barcelona, el Cor de noies EXAUDIO, Choram Publico de Viena i el Cor Albada de l’agrupació Cor Madrigal. En l’actualitat és director musical de la Jove Orquestra Simfònica de l’Anoia i la Simfònica Tekhné, el cor Contrapunto Vocale i la coral Ginesta. En el camp operístic cal destacar les produccions de Il Trovatore i La Traviata amb la companyia Operavia de Viena durant les temporades 2017 i 2018 i les produccions de La Traviata, La Bohème i la Flauta Màgica al Palau de la Música Catalana.


  • QUIM TÈRMENS - Concertino

    Ha estat membre de l’Orquestra de Cambra del Palau de la Música Catalana i de l’Orquestra de Cambra Gonçal Comellas. Actualment realitza el seu treball més cambrístic en el projecte Arcattia amb concerts per tot el país i Costa Rica i ha estat guardonat, entre d'altres, amb el premi Xavier Montsalvatge. Autor de diversos espectacles infantils com Popoff, un compositor despistat, Els quadres de Hartmann, Històries de Tumbuktú, El botó de Haendel i Telemann i la història d'en Quixot; és autor també de diverses composicions per a orquestres de corda d'estudiants.


    En el terreny pedagògic s’ha format amb personalitats com Sheila Nelson, Vaartan Manoogian i Mimi Zweig i és autor de diversos espectacles infantils. Desenvolupa la seva tasca docent al Conservatori de Música de Vic com a mestre de violí i director de les seves orquestres de corda i ha estat convidat en xerrades sobre pedagogia, jurat de concursos instrumentals i de cambra, director de trobades d'orquestres juvenils i com a mestre de violí al Curs Internacional de Música Principat d’Andorra. Actualment també és el director artístic del Festival BBVA de Música Religiosa de Vic



  • ORQUESTRA DE CAMBRA TERRASSA 48

    Fundada en la seva forma i filosofia actuals l’any 2000, el conjunt ha donat un gran impuls i difusió de la música per a formació d'orquestra de cordes amb uns programes que combinen una gran investigació i proximitat.


    L’OCT48 està dirigida des del violí per Quim Térmens, músic sabadellenc que rep la seva primera formació violinística de la mà d'Ofèlia Rodrigo i posteriorment estudia amb el violinista i mestre Gonçal Comellas amb qui es forma musicalment i realitza els seus estudis superiors. Ha rebut també classes magistrals dels violinistes Arkadi Futer i Michel Barta. És premiat, entre d’altres, amb el Primer Premi de les Arts (apartat de música del sgl XX, Premi Xavier Montsalvatge) atorgat per la Generalitat de Catalunya. En els seus anys de trajectòria ha impulsat la difusió i coneixement d'obres escrites per a cordes sent en l'actualitat un referent en aquest camp.

  • LAURA GIBERT - Pamina

    Laura Gibert  soprano

    Va néixer al 1997 a Barcelona, Espanya. Actualment, està estudiat el seu segon any de màster a la Royal Academy of Music i vivint a Londres. Prèviament va estudiar veu en el Conservatori Superior del Liceu mentre completava el seu grau universitari en Psicologia a la Universitat de Barcelona. 

    Durant la seva trajectòria artística ha cantat en escenaris com el Royal Festival Hall i Wigmore Hall a Londres, i al Palau de la Música Catalana a Barcelona. Les seves pròximes actuacions inclouen el rol de Pamina (La flauta màgica) amb la companyia Òpera Popular de Barcelona, i la seva participació en el Festival 100% clàssique a França.

  • FACUNDO MUÑOZ - Tamino

    Graduat a Córdoba (Argentina) amb el títol de Professor Superior de Cant.

    Posseeix igualment una sòlida formació actoral, havent cursat l'especialitat en tècniques teatrals i laboratori teatral en la mateixa ciutat.

    El seu repertori operístic inclou rols com Rodolfo (La bohème), Pinkerton (Madama Butterfly), Alfredo (La traviata), Don José (Carmen), Turiddu (Cavalleria rusticana), cantant en teatres de l'Argentina, Colòmbia, Espanya, Itàlia i França.

  • ALBA MARTÍNEZ NIETO - Reina de la Nit

    És graduada al Conservatori Superior de Música del Liceu amb el mestre Eduard Giménez (2018). Ha rebut clases de grans mestres com Lisette Oropesa, Raúl Giménez, Mariella Devia, Fiorenza Cedolins, Kurt Widmer, entre d'altres. 

    Debuta l'any 2019 amb el rol Königin der Nacht (Die Zauberflöte) i al 2020 guanya el concurs Mirna Lacambra obtenint el mateix rol. Ha cantat diferents rols com Erste Dame, Frasquita i Berenice, entre d'altres i també ha cantat com a solista a diferents oratoris com el Rèquiem de Mozart o Die Schopfüng de Haydn.


  • JOAN GARCIA GOMÀ - Papageno

    Es va iniciar a l’Escolania de S. Agustí de Sabadell. Després al Barcelona Opera Studio, Amics Òpera Sabadell i Acadèmia Savall. Classes de cant de Montserrat Caballé, Jaume Aragall, Carlos Chausson, Raquel Pierotti, Francesca Roig, Roberto Accurso i María Gallego. Ha interpretat els rols de Papageno (Flauta màgica), Giorgio Germont (Traviata), Marcello (Bohème), Belcore (Elisir d’Amore), Escamillo (Carmen), Sílvio (I Pagliacci). En sarsuela els rols principals de La Leyenda del Beso, La del Manojo de Rosas, La del Soto del Parral, Katiuska, Cançó d’Amor i de Guerra. En oratori i cantates; Mesies de Händel, Passió segons Sant Mateu de Bach, Carmina Burana d’Orff, Requiem de Fauré. Ha treballat amb La Fura dels Baus i Comediants. Va ser 3r premi al concurs Mirabent Magrans 2012, 3r premi al Concurs de Cant de Logroño 2011, i el XIV Concurs Mirna Lacambra 2010

  • IMMA MASRAMON - Papagena

    Soprano

    Nascuda a Vic. Els seus estudis els va fer al Conservatori superior de cant del Liceu després d'acabar econòmiques, i va realitzar diversos cursos i masterclass a l'estranger (Itàlia, Praga, Moscú, França). Els seus rols més destacats són Musetta (La Bohème) i Papagena (Die Zauberflöte) al Palau de la Música. Pamina (Die Zauberflöte) al National Opera Center de New York, Nedda (Pagliacci) i Tatiana (Eugene Onegin) al Pokrovsky Theatre de Moscow i entre d'altres Lisa (La Sonnambula), Adele (Die Fledermaus)... També actua al Teatre del Liceu, al show musical de la companyia 'MusicHasNoLimits'i continua amb les seves actuacions a Itàlia de forma regular entre d'altres.

  • DANIL SAYFULLIN - Sarastro

    Nascut a Rússia en 1982. Establert a Barcelona des de 2000. Es va llicenciar en el Conservatori del Liceu Superior. 

    Al mateix temps estudiava la tècnica vocal amb la professora  Svetlana Nesterenko a Moscou. 

    En 2018 va debutar en l'Òpera de Sabadell amb el paper d'Il Gran Inquisitore ( Don Carlo, G.Verdi).

    Des de 2018 és solista de les Òperes del Palau de la Música Catalana.

    a néixer a Rússia en 1982. Establert a Barcelona des de 2000. Es va llicenciar en el Conservatori del Liceu Superior. 

    Al mateix temps estudiava la tècnica vocal amb la professora  Svetlana Nesterenko a Moscou. 

    En 2018 va debutar en l'Òpera de Sabadell amb el paper d'Il Gran Inquisitore ( Don Carlo, G.Verdi).

    Des de 2018 és solista de les Òperes del Palau de la Música Catalana.


  • ÁNGEL BAILE - Monostatos

    Graduat en Cant Líric pel Conservatori Superior del Liceu de Barcelona i també Graduat en Història per la Universitat de Saragossa. En l'àmbit escènic, ha participat en diferents produccions, treballant amb directors com Paco Mir (Tricicle) i Jacobo Kaufmann, i col·labora assíduament amb la companyia aragonesa MikrÓpera en diversos dels seus espectacles. A més d'això, és un habitual en les produccions d'òpera que es porten a terme en el Palau de la Música Catalana de Barcelona. El juny de 2017 és guardonat per unanimitat amb la I Beca de cant Pilar Lorengar – Ciutat de Saragossa per a cursar estudis relacionats amb aquesta disciplina fora d'Aragó, i en el seu cas, destinada per a acabar la seva formació en el Liceu de Barcelona. En 2020 resulta guanyador en el XXIV Concurs Mirna Lacambra – Òpera de Sabadell per a interpretar La flauta màgica de Mozart i en 2022 és seleccionat per a realitzar el seu debut en Sarsuela amb La del manojo de rosas, en l'Estudi de Sarsuela de Torralba de Calatrava (Ciudad Real).

  • GISELA VILLAMAYOR - Dama 1

    és graduada al Conservatori Superior de Música del Liceu amb el mestre Eduard Giménez (2018). Ha rebut clases de grans mestres com Lisette Oropesa, Raúl Giménez, Mariella Devia, Fiorenza Cedolins, Kurt Widmer, entre d'altres. 

    Debuta l'any 2019 amb el rol Königin der Nacht (Die Zauberflöte) i al 2020 guanya el concurs Mirna Lacambra obtenint el mateix rol. Ha cantat diferents rols com Erste Dame, Frasquita i Berenice, entre d'altres i també ha cantat com a solista a diferents oratoris com el Rèquiem de Mozart o Die Schopfüng de Haydn.

  • KIMHIYO NAKAKO - Dama 2

    nascuda al Japó, de pare japonès i mare andalusa. Després d'haver treballat de periodista al Japó, es va traslladar a Barcelona per ampliar els estudis de cant al Conservatori del Liceu. En l'àmbit operístic destaca el repertori Mozaritana, ha cantat en les escenes rols com Despina (Così fan tutte), Marcellina i Barbarina (Le nozze di Figaro), Zerlina (Don Giovanni), Dame II (Die Zauberflöte), Mercedes (Carmen) de Bizet, o Rosina (Il Barbiere di Siviglia) de Rossini. 

  • MARIA BATLLE - Dama 3

    Es llicencià en Dret i compaginà els seus estudis universitaris i posterior vida professional amb estudis de cant, piano, interpretació i doblatge. Realitza els seus estudis de cant al Conservatori Superior del Liceu, on rep classes d'Oriol Rosés i Carmen Bustamante. També rep classes dels pianistes Pau Casan, Josep Buforn, Anna Crexells, Marta Pujol i Olga Kobékina. Destaca en els rols de Dorabella a 'Cosí fan tutte' de W. A. Mozart, Sesto a 'La Clemenza di Tito' de W. A. Mozart i Adalgisa a 'Norma' de V. Bellini. Ha intervingut també com a solista en els oratoris 'El Messies' de G. F. Haendel i 'Membra Iesu Nostri' de D. Buxtehude.

  • VICTORINA PÉREZ - Àngel 1

    és Llicenciada en Dret, Humanitats i Títol Superior d'Interpretació en cant clàssic pel Conservatori del Liceu. Diploma per tesina sobre Kurt Weill i una estada de recerca a la Kurt Weill Foundation for Music de Nova York, l'estiu de 2002. Es forma en música moderna a l'Aula de música del Conservatori del Liceu. Sha dedicat a la gestió cultural, l'administració d'empreses i la docència. Amb el trio 52Cordes realitza concerts arreu d'Espanya i actualment és soprano a les òperes que es realitzen al Palau de la Música on ha interpretat el Primer i Segon Àngel de La flauta màgica.


  • MARIE LAURIE BUTTY- Àngel 2

    és professora de piano i expressió corporal, realitza la seva formació com a cantant lírica en el Freies Opernstudio de Berna i en l'Acadèmia del Teatre Líric GITIS de Moscou. Es perfecciona amb professionals com Carmen Bustamante, Mady Mesplé i Facundo Muñoz. Ha actuat molt a Berna (Orfeu d'Orfeu e Euridice, Gluck), en el Teatre Helikon de Moscou (Russalka, Dargomyjski) i a Espanya en el Auditori de Barcelona, el Liceu, el Palau de la Música i el festival de Peralada, entre altres.

  • GRISSEL RUIZ - Àngel 3

    High-mezzosoprano és graduada en cant líric de l'Esc. Sup. de Música de Belles arts de la Ciutat de Mèxic i postgrau en cant antic en l'Esc. Sup. de Música de Catalunya (ESMUC). Logopeda i rehabilitadora vocal en la Ramon Llull Blanquerna i becada pel Palau de les Arts Reina Sofia de València en el Centre de Perfeccionament Plácido Domingo amb qui debuta en 2011 com a solista en la producció d'Amelia al ballo de Gian Carlo Menotti. Ha treballat amb Amics de l’Opera de Sabadell, Amics de L’Opera d’Eivissa i amb el Cor del Gran Teatre de Liceu en produccions com Els Mamelles de Tiresias, Kitiesh, Festival Verdi, Pikovaya Dama,War Rèquiem entre altres. Com a pedagoga i terapeuta vocal ha fundat en 2020 la seva pròpia escola de veu i cant Sanatucanto


  • ADRIÀ MAS - Guardià 1

    Es forma en art dramàtic al Col·legi del teatre de Barcelona. Graduat en el Conservatori superior de Liceu de Barcelona en cant líric amb la soprano Elena Copons,

    Com a experiència professional cal destacar: La Petite Messe Solennelle de Rossini, La Missa de la Coronació de Mozart , La Traviata, amb el rol de Gastone, Suite of Myself de Raquel García Tomás, que s'estrenà a L'Auditori de Barcelona i la missa Harmonimesse de F. J. Haydn, que es presentà al Festival d'òpera de Vila-real, etc.

    Actualment, segueix el seu perfeccionament amb el mestre Eduard Giménez i la pianista Marta Pujol.


  • LLUÍS VERGÉS - Guardià 2 / Sprecher

    Nascut a Sabadell, va cursar els estudis superiors de cant al Conservatori del Liceu.

    Ha participat com a solista en produccions del Petit Liceu, el Cicle d’Òpera del Palau de la Música Catalana, la Fundació Òpera Catalunya i La Fura dels Baus. 

    Ha col·laborat amb el Coro dell'Accademia Teatro alla Scala di Milano, la Internationale Chorakademie Lübeck i el cor de la Weimarer Bachkantaten-Akademie 2018. També en produccions de La Capella Nacional de Catalunya, Barcelona Ars Nova, el cor dels Amics de l’Òpera de Sabadell, l’Ensemble O Vos Omnes i l’Orfeó Català, entre d’altres.

  • JOSÉ LUIS GONZÁLEZ - Esclau 1

    nascut a Barcelona, comença els seus estudis de piano en el Conservatori del Liceu, on més tard iniciaria també els de fagot. Ja en el Conservatori Municipal Superior de Barcelona realitza els estudis de cant. Des de ben jove està implicat en el món de la Lírica, havent treballat per a les principals companyies de Barcelona i Madrid. Va ser membre entre 2002 i 2014 de la companyia musical d'humor "La Trova" i ha col·laborat també amb el Gran Teatre del Liceu i amb l'Orfeó Català.

  • GERMÁN CASETTI - Esclau 2

    Va estudiar llicenciatura en guitarra i cant en la UNR fins a 4° any, perfeccionant-se posteriorment amb mestres de cant líric de llatinoamericà i Europa. En la seva etapa llatinoamericana, des de 1989 fins a 2002, ha actuat en cors i com a solista en produccions de l'Argentina , l'Uruguai, Xile, el Brasil i Veneçuela. Ja a Europa, a partir del 2002, és referent de diverses companyies a Espanya, Itàlia i França on s'ha exercit com corista i solista també en importants Sarsueles i concerts amb orquestres. Entre les seves òperes més representades figuren La traviata, Carmen, La flauta màgica, La Boheme, Turandot, Il trovatore, Tosca, Cavalleria Rusticana, Otello..

COR

  • Ayelén Seras

    Nascuda l'any 1988 a Córdoba (Argentina). Realitza els seus estudis de cant al Conservatori JM Riera de Granollers i es perfecciona amb professors particulars, entre ells Maria Luisa Corbacho i Francesca Roig. Compta amb una àmplia experiència a l'àmbit coral, tant de cambra com líric. Formant part del Cor Amics de l'Òpera de Sabadell (2002-2013), Cor de cambra Americantus (2003-2020). Com a solista ha interpretat diferents rols d'òpera i sarsuela així com diversos oratoris.

  • Gabriela Schurrer

    Va estudiar llicenciatura en guitarra i cant en la UNR fins a 4° any, perfeccionant-se posteriorment amb mestres de cant líric de llatinoamericà i Europa. En la seva etapa llatinoamericana, des de 1989 fins a 2002, ha actuat en cors i com a solista en produccions de l'Argentina , l'Uruguai, Xile, el Brasil i Veneçuela. Ja a Europa, a partir del 2002, és referent de diverses companyies a Espanya, Itàlia i França on s'ha exercit com corista i solista també en importants Sarsueles i concerts amb orquestres. Entre les seves òperes més representades figuren La traviata, Carmen, La flauta màgica, La Boheme, Turandot, Il trovatore, Tosca, Cavalleria Rusticana, Otello..

  • Sara García

    Soprano de Puerto Rico

    Grau superior de cant líric del Conservatori de Música de Puerto Rico

    Màster en interpretació vocal de música clàssica i contemporània del Conservstorio d'Educació Superior del Liceu. Postgrau de Music Training del Conservatori d'Educació Superior del Liceu

    Rols

    Tercera Dama en Flauta Màgica de Mozart, Emilia en Otello de Verdi (cover), Hata en La Núvia Venuda de Smetana, Contessa Rossina D'Almaviva en Les Noces de Fígaro de Mozart (cover), Floria Tosca en Tosca de Puccini (cover), Anita en West Side Story de Bernstein

    Professora de cant i piano.

  • Juhee Nam

    Sóc una soprano sud-coreana. En coreja em vaig graduar en la carrera de cant i piano, per a després estudiar un màster de música contemporània en el conservatori del Liceu.


    He actuat en diverses òperes al meu país natal i en territori espanyol, com a solista i cantant en cor.

  • Marta Mateu

    Estudis superiors de cant conservatori Liceu.

    Llicenciada en Humanitats (UPF).

    Cor i diferents rols (protagonistes i secundaris) en diferents produccions d'òpera, sarsuela i teatre a Catalunya i Estat espanyol, així com diferents produccions per Europa.

    Cantant de cor de cambra en diferents agrupacions amb actuacions arreu d'Europa.

    Mestra de cant i directora de cors infantils.

  • Nadia Ruseva

    Nascuda en Sofia (Bulgària) 1970, inicia els seus estudis musicals amb sis anys amb piano i més tard amb cant líric. És guanyadora de diversos premis com a pianista i obté diversos papers principals en l'Opereta Nacional de Sofia. Posteriorment, es trasllada a Barcelona on contínua la seva carrera com a professora de piano i com a cantant lírica realitzant nombroses gires operístiques per tota Espanya.

  • Ana Yanini

    Ana Yanini és una artista multidisciplinària, que combina la seva labor interpretativa amb la docència, recerca i direcció en l'àmbit de les Arts Escèniques. És actriu, soprano i ballarina, amb més de quinze anys d'experiència tant sobre les taules com entre bastidors. Llicenciada en cant pel Conservatori Superior d'Alacant, un Màster en Recerca Educativa per la UB, un postgrau en Coaching per l'Institut Integratiu de Barcelona, i un Màster en Estudis Teatrals (UAB i Institut del Teatre). Ha treballat com a intèrpret en nombrosos projectes teatrals i operístics, és professora de cant i interpretació, i especialitzada en formació d'acting per a cantants lírics i coaching d'artistes.

  • Roger Vicens

    Roger Vicens ha estudiat cant líric al Conservatori Superior de Música del Liceu amb el professor Oriol Rosés. L'any 2015 debutà amb el rol de Don Curzio de Le nozze di Figaro a l'Escola d'Òpera de Sabadell, així com Golferic d'El giravolt de maig d'Eduard Toldrà al Conservatori del Liceu. El proper maig de 2023 debutarà amb Monostatos de Die Zauberflöte a Arbúcies (Girona). Amb la Fundació Òpera Catalunya ha participat arreu del territori català amb cors d'òpera de títols com Otello, Don Carlo, Carmen, Manon Lescaut, La Bohème o Turandot. .

  • Albert Valero

    Començà la seva carrera artística al Gran Teatre del Liceu, on va actuar durant 10 anys en més de 250 representacions. La seva carrera musical s'ha desenvolupat en diverses agrupacions coral, participant des de fa més de quinze anys en espectacles de sarsuela i òpera com a tenor en el cor, i en alguns papers secundaris, en els principals escenaris de Catalunya: Gran Teatre del Liceu, Palau de la Música, Auditori de Barcelona, Teatre Victòria, Auditori de Sant Cugat, Teatre Kursaal de Manresa, Teatre la Faràndula de Sabadell, Teatre Principal de Terrassa, Teatre Municipal de Mataró i altres.

  • Carles Salmons

    Estudia música a l'escolania de Montserrat i al Conservatori Municipal Superior de Barcelona. Ha cantat amb l'Orfeó Català, Amics de l'òpera de Sabadell i al cor del teatre del Liceu. Ha treballat amb Barenboim, Dudamel, Bonynge i ha cantat amb Balza, Cosotto o Ludovic Tezier. Ha participat en més de 50 òperes diferents en unes 700 funcions

  • Alejandro Chelet

    Naix a La Pobla de Vallbona (València). Graduat al Conservatori de Música Municipal de Barcelona, obtenint el títol de Menció d'Honor en l'especialitat de cant.

    L'any 2021 va ser guardonat a la "XXV Edició del Curs de Professionalització" de l'Escola d'Òpera de Sabadell de l'òpera Il barbiere di Siviglia de G. Rossini.

    Com a solista ha interpretat el Dottor Bartolo de Il Barbiere di Siviglia amb LG Artist Management en gira per Espanya. Recientment ha estat Il Comissario Imperiale a la Madama Butterfly de G. Puccini amb la producció de la Fundació Òpera Catalunya. També ha debutat el Barone Douphol de l'òpera La Traviata i Dancairo de l'òpera Carmen al Palau de la Música Catalana.

  • Adrià Bernal

    Graduat en Grau Superior en Canto

    Conservatori Superior de Música del Liceu

    de Barcelona

    Graduat en Grau Professional en Canto

    Conservatori Professional de Música del Liceu

    de Barcelona

    En el món coral, és cap de corda de baixos en l'Orfeó Català, al qual va accedir a través del Cor Jove d'aquest. També treballa diversos rols en les òperes del Palau de la Música, amb el Cor d'Obeses, del grup Obeses, i ha col·laborat amb Intermezzo Promusic, el cor pilot de l'ESMUC i amb l'Escola Amics de la Va unir de Granollers.

  • Alexeider Pérez

    Violista i cantant líric de professió (tenor)

    -Temporada 2022/23: guanya el rol de Don Ottavio al concurs Mirna Lacambra l'escola d'òpera de Sabadell.

    -Treballat dos anys com a reforç al cor de l'òpera del Liceu, actualment membre del cor de l'òpera de Sabadell.

    -Des del 2010 al 2012 membre del quartet de Barbershop "Nuances".

    -Membre del cor pilot d'ESMUC

    -Des de 2016 participació en diversos projectes actorals i vocals de caràcter tant públic com privat.

BALLET

  • GLÒRIA LLEVAT - coreògrafa

    Es va graduar en dansa contemporània en el Real Conservatori professional de dansa de Madrid. Complementa la seva formació amb altres tècniques com la dansa clàssica, acrobàcia i gran varietat de professors i coreògrafs. Ha treballat amb els coreògrafs Jose Reches, Pedro Berdäyes, Gemma Peramiquel, Jaume Sangrà i amb les companyies Cia. Nats Nus de Toni Mira, companyia de circ Dos Punts, Guarini Dansi Company de Ponciano Almeida i ha treballat en Crea Dance Company amb Maria Rovira realitzant gires per Espanya amb les obres Carmina Burana i Rèquiem de Mozart, entre altres produccions. En 2020 funda la seva pròpia companyia, Homeland Dance Company, al costat d'Angel Gutiérrez i Roberth Aramburo, produint les seves pròpies obres com Júpiter, Brevis i Parallel Ways, aquesta última en col·laboració amb Fuse Company. Amb Homeland Dance Company ha girat en festivals com Dansa Metropolitana, Miratges, Dansòmetre, Tardor en Dansa, Enlaire Sabadell i Barrejant Sant Boi.

  • ROBERTH ARAMBURO - coreògraf

    Va estudiar Teatre i Interpretació en la Universitat de les Arts (Unearte) en la càtedra permanent de Jerzy Grotowski .Ballet Clàssic i Dansa Contemporània. Va estar ballarí solista principal Ballet del teatre Teresa Carreño (2008 - 2018) i és Premi Municipal de dansa 2016 (Equivalent a Premi Nacional a Veneçuela). El seu Repertori més destacat en Ballet Clàssic: Don Quixote / Carmen /Romeo y Julieta / /Cascanueces/Coppelia/Giselle / Lago de los cisnes / Danzas polovevsiana. En Contemporani: Carmina Burana / Doble corchea /La Luna y los hijos que tenía / Amor brujo. /Cuadros de una exposición / Réquiem de Mozart /Pájaro de fuego / / El salto de Nijinsky / Evangelium. També ha estat: La traviata (Bailarin), El elixir de amor (asistencia dirección), Ópera de los tres centavos (asistència direcció), Libreta de California (Coreògraf-baillarí), La Flauta Mágica (Coreògraf 2022) La Condesa Sangrienta ( 2016), El Gran Rescate ( 2016) , Carmina Burana (versió escènica pel cor de TTC y l'Orquesta Sinfónica de Venezuela ( 2018) En 2020 funda la seva pròpia companyia, Homeland Dance Company, amb Angel Gutiérrez i Glòria Llevat.

CARACTERITZACIÓ

EQUIP TÈNIC I ARTÍSTIC

  • MONTSE MIRALLES

    Actriu de formació, treballa habitualment en teatre, tv, cinema i doblatge.

    També exerceix com a docent i directora de diferents espectacles, sobretot musicals i òperes.

    Compagina la seva feina d’actriu amb la seva col·laboració com a dissenyadora i responsable de vestuari de l’empresa familiar Rafató Teatre.

    Ha estudiat amb Carlo Gandolfo, John Strasberg, James de Paul, Dominique de Fazio, Bob MacAndrew, Eduardo Daulte.

    Dicció i vers amb: Esteve Polls y Salvador Oliva. Tècnica Meisner con Javier Galito-Cava. Master de Càmera (Luis Gimeno, Carlos Manzanares, Carmen Utrilla i Laura Caballero)

    Veu, cant i música al Conservatori del Liceu, Alfons Miró, Lídia González, Hellen Gallagher, Paul Farrington(Voice Craft), Cristine Adaire (Met. Linklater), Coralina Colom.

    Al teatre l’hem vist a Testimoni de càrrec (Teatre del Raval), El somni de nit de Sant Joan (Nau Ivanow), L’auca del Senyor Esteve (T. Romea), El violinista sobre el tejado, (Madrid y Barcelona) La dama enamorada (T. LLiure) En la ardiente oscuridad, (Méjico, Israel, Madrid, Barcelona), Sota el bosc lacti, L’augment, (Grec i Teatreneu), Ram de Mar, (TNC), El ventall de Lady Windermeer (TNC).

    Al cinema i la televisió: Herederos de la tierra, Tros, Acacias 38, Cuéntame,, Com si fos ahir, Cites, Polseres vermelles, Operación Malaya, La que se avecina, Hospital Central, Porca Miseria, Vent del Pla, De moda, Transfuga, La Mary, Laberint d'ombres, Maki Navaja, La moños, De professió API, Todo falso, Prêt a porter, Vostè Jutja, L'auca del senyor Esteve, El prou de les dones, El bigote de Babel, Una historia particular, El planeta imaginari, El Doctor Caparrós, Secta siniestra, Inclinación sexual al desnudo, Perros callejeros II, Los sueños húmedos de Patricia, Jugando a papás, Los bingueros, En qué lío me han metido.


    Treballa habitualment en doblatge com actriu, directora i adaptadora de diàlegs. També posa veu a falques i anuncis publicitaris.

PROPERAMENT

  • Share by: